lunes, 23 de marzo de 2015

A Materia e a Enerxía no Laboratorio

A semana pasada os rapaces de 5º de primaria desfrutaron dunhas Xornadas da Ciencia, como complemento ós temas que están a estudar nas clases: a materia e a enerxía.

Contamos coa colaboración da encargada do laboratorio de Física e Química para realizar unha serie de experimentos e experiencias que nos permitiron aprender moito e de forma moi divertida sobre as propiedades da materia.

O mellor e que a maioría dos experimentos pódense facer na casa con moi pouco gasto, polo que vos deixo aquí os materiais necesarios e o procedemento.



PRÁCTICA 1: A PILA VEXETAL


Neste experimento construimos unha pila a partires de patacas e limóns (¡do limoeiro da nosa horta!).
Imos convertela enerxía química dos vexetais, que normalmente usamos ó comelos, en enerxía eléctrica que nos permita acender un LED, con axuda dos metais máis usados na fabricación de pilas.
¡Ollo!: O que usemos nesta práctica non se poderá usar para comer despois.

Material:
  • Patacas e/ou limóns. Debe funcionar a partir de dous pero cantos máis, mellor.
  • Cables
  • Zinc: Calquera cousa deste metal ou galvanizado (zincado). Hainos en calquera ferretería.
  • Cobre: Por exemplo, as moedas de 1, 2 e 5 céntimos están recubertas de cobre.
  • Un LED 
Procedemento: 
  1. Cravamos nas patacas o zinc e o cobre, o máis alonxados un do outro e sen tocarse no interior.
  2. Conectamos cos cables o zinc dunha pataca co cobre de outra e así con todas as que teñamos.
  3. Ten que quedar libre un extremo con zinc e outro con cobre: poñémoslle cables tamén.
  4. Estes cables son os que conectarán co LED e este ¡acenderá!
Trucos:
-Cantas máis patacas (ou limóns) usemos e máis grandes sexan máis enerxía teremos e poderemos acender aparatos de máis potencia coma pequenas bombillas de resistencia ou despertadores.
-Se non funciona e o temos todo ben conectado lixar os metais pode ser a solución.


-Podemos probar con outros froitos ou tubérculos para ver cales dan máis enerxía.
Conseguimos acender un par de LED


PRÁCTICA 2: O FLUIDO SÓLIDO

Imos crear o que se coñece coma "fluido non newtoniano", un fluido cunha viscosidade non definida, senón que depende da presión ou esforzo que apliquemos sobre o mesmo.

Desta forma comportarase coma un sólido se lle aplicamos forza e coma un líquido se imos pouco a pouco.

Material:
  • Auga
  • Almidón de millo, máis coñecido coma maicena.
  • Un bol grande ou barreño
  • Opcional: Colorante alimentario
Procedemento: 
  1. Botamos unha boa cantidade de maicena no noso recipiente.
  2. Imos engadindo auga pouco a pouco e removendo ata dar coa textura espesiña que queremos.
  3. Ó dar un golpe seco contra o "líquido" este comportarase coma un sólido.
  4. Se somerxemos a man lentamente será coma un líquido.
  5. ¡Xogar, desfrutar e pringarse moito! Podes collelo coma un sólido, tentar darlle forma de boliñas e ver coma se escorre polas túas mans.
Truco: A mistura é branca, podes darlle algo de cor engadindo unhas gotas de colorante alimentario.
Pringámonos coa maicena


PRÁCTICA 3: A TINTA INVISIBLE

Faremos tinta invisible con zume de limón.
O ácido cítrico dos limóns ten unha temperatura de combustión menor a do papel. ¿Que significa isto? Que o zume quéimase antes que o papel e ó queimarse deixa a marca sobre a folla.

Material:
  • Papel
  • Pincel ou bastoncillos hixiénicos
  • Un limón
  • Unha vela acendida (¡SEMPRE CON SUPERVISIÓN DUN ADULTO!)
Procedemento: 
  1. Exprimimos o xugo dun limón.
  2. Empapamos o pincel ou bastonciño no xugo e escribimos con el no papel.
  3. Deixamos secar: a mensaxe ou debuxo desaparecen.
  4. Achegamos o papel á chama da vela o bastante para que se quente sen queimarse.
  5. ¡A nosa mensaxe aparece!
Laura, a profe de Química, revelando as mensaxes


PRÁCTICA 4: MEDIDAS DE VOLUME

Esta práctica permite explicar e experimentar o Principio de Arquímedes, que di o seguinte:

"Un corpo total ou parcialmente somerxido nun fluído en repouso, recibe un impulso de abaixo cara a arriba igual ao peso do volume do fluído que desaloxa."
Material:
  • Probetas, vasos de precipitados ou calquera recipiente con medidas de volume.
  • Plastilina
  • Pequenos obxetos que collan no noso recipiente.
Procedemento: 
  1. Enchemos a probeta de auga ata certa marca de medida (a metade, por exemplo)
  2. Facemos unha boliña coa plastilina e a botamos na auga.
  3. A diferencia de volume entre o que marca agora e o inicial é o volume da boliña.
  4. Collemos a mesma boliña e dámoslle outra forma (de tubiño, por exemplo).
  5. ¿Terá o mesmo volume ó cambiarlle a forma? ¡Proba!
  6. Gritamos ¡Eureka!
Bonus: podemos probar a medir o volume de calqueira obxeto pequeño e trastear un chisco coa plastilina.
Medindo volumes


PRÁCTICA 5: A DENSIDADE 

A densidade da auga cambia coas sustancias que teña disoltas nela, ó engadir sal aumentarmos a súa densidade o por tanto é máis doado flotar nela xa que exerce máis empuxe.

¡Por isto costa máis flotar nunha piscina que no mar e se flota tanto no Mar Morto!
Cando un ovo apodrece comeza a flotar (de feito podemos saber se un ovo é fresco por se afunde na auga), isto débese ó cambio na densidade do ovo.

Material:
  • 3 Ovos de galiña frescos (podemos arranxar con un, pero é máis visual con 3, pódense usar para comer despois).
  • Un vaso para cada ovo.
  • Sal
  • Un pau para remover
Procedemento: 
  1. Enchemos de auga os tres vasos.
  2. Nun deles disolvemos unhas culleradas de sal.
  3. Noutro disolvemos un bo puñado de sal.
  4. Botamos os ovos nos vasos e vemos o que ocorre.
  5. Teremos así ovos flotando a distintas alturas segundo a cantidade de sal disolta.
Variantes: Podemos facelo cun único ovo e ir engadindo sal pouco a pouco. É importante disolvela ben, se queda abaixo non disolta o experimento non funcionará. Sería como ter o cacao pegado no fondo da taza ¡non chocolatea o leite!
Se temos problemas para disolver podemos quentar un chisco a auga.
Tres ovos a tres alturas


¡Agora a intentalo na casa!

No hay comentarios:

Publicar un comentario